Lag gode innlegg for sosiale media!

Synlighet er viktig for alle bedrifter, uansett om man selger varer, tjenester eller om man ønsker å rekruttere de riktige folkene til sin bedrift. Og digital synlighet handler om å vises i flere kanaler, med sine budskap og med en viss kontinuitet.

Hvordan lager man gode innlegg for sosiale media? Her er noen tips!

  1. Vit hvem du snakker til: 

    Før du begynner å lage innlegg, bør du ha en god forståelse for hvem du skal snakke til og hva de er interessert i. Dette vil hjelpe deg å lage innhold som er relevant og interessant for dem. Så spør deg selv;

    Hvem skal vi være synlige for, hva er det de er interessert i og hvordan fanger vi deres interesse?

  2. Velg riktig sosiale medier plattform:

    Ikke alle sosiale medier plattformer er like, så det er viktig å velge den som passer best for din målgruppe og ditt formål. For å gi deg et eksempel:

    Hva bør du tenke om du vil legge ut noe på LinkedIn:

    Her er det lurt å være synlig, spesielt om du er en B2B-bedrift (Business To Business). På denne kanalen er det et generelt mer “profesjonelt fokus” enn for eksempel Instagram, da LinkedIn ofte blir kalt “Facebook for businesses”. På denne kanalen er det fokus på fag, kunnskaps-/ erfaringsdeling og utviding av forretningsnettverk. Det er også blitt en god kanal med tanke på rekruttering.

  3. Bruk bilder og videoer:

    Jepp, dette kan være selvsagt for noen, men likevel viktig å nevne. Mennesker er visuelle vesener og tar lettere til seg informasjon som presenteres sammen med bilder og videoer. Bruk dette til din fordel ved å legge til bilder og videoer i innleggene dine. Tips til hvordan du tar gode bilder til bruk i sosiale medier, finner du her.

  4. Vær ekte:

    Publikum merker ofte om noe er “falskt eller kunstig”, så vær oppriktig i innleggene dine. Dette vil også hjelpe deg å bygge tillit hos målgruppen din. Kanskje kan det å være ekte, være gjennom god historiefortelling hvor du “bjudar på”? Det har jeg skrevet litt om her.

  5. Vær aktuell:

    Hold deg oppdatert med aktuelle hendelser og trender, og ta dem opp i innleggene dine. Dette vil gjøre innholdet ditt mer relevant og interessant for målgruppen din. Det å være aktuell kan for eksempel være at du forteller om et arrangement du har deltatt på, og deler de viktigste tankene/ punktene du sitter igjen med i et innlegg? Tenk også over hva du kan lære andre. Hva er det du kan dele av relevante erfaringer, som kan være aktuelt for andre å vite noe om?

  6. Del noe som har verdi for noen:

    Det er ikke alt som treffer alle, men om du har fokus på å dele erfaringer, kunnskap eller annet som kan gi verdi for noen, vil du få god respons tilbake. Vi liker jo alltid selv, når vi leser noe som gir oss input på noe vi er opptatt av eller ønsker å vite mer om? Det er både delbart og likbart, eller hva? Tommel opp om du liker dette blogginnlegget for eksempel 😉 👍

  7. Ha noen innlegg fast på en publiseringsplan:

    Folk liker å vite når de kan forvente å se innleggene dine, så hold deg til en fast publiseringsplan på de innleggene du har som kan gå igjen. Om det lar seg gjøre, dette er ikke like lett for alle. Enkelte tema kan man planlegge å ha som fast “post”. For eksempel; “Ukens ansatt”, “Fredagstipset”, “Månedens nyhet”, “Nye varer i butikken” eller lignende.

  8. Bruk #emneknagger:

    På LinkedIn, Twitter og Instagram er bruk av #emneknagger noe som gjør at du kan nå ut til flere enn kun de som følger din bedriftsside. #Emneknaggene gjør det enklere for folk å finne innleggene dine, og det øker sjansene for at de deler innholdet ditt. Finn dine egne #emneknagger, bruk dem fast og la følgerne lettere finne din konto. Om du trenger tips til hvilke #emneknagger som er aktuell for din bedrift, kan du gjerne sjekke hva dine konkurrenter bruker.

  9. Gi engasjement tilbake:

    Svar på kommentarer og spørsmål fra publikumet ditt, og engasjer deg i samtaler med dem. Ta deg også tid til å kommentere, like og dele innlegg fra samarbeidspartnere og andre viktige piloter i ditt bedriftsnettverk. Med andre ord: Gjør mot andre, det du vil andre skal gjøre mot deg 👏🏼

  10. Mål og analyser resultatene:

    Mål og analyser resultatene av innleggene dine, for å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det vil hjelpe deg å forbedre innholdet ditt og øke resultatene dine. Men husk: Ha tålmodighet! Det tar ofte litt tid før du får gode tall på dette, så ikke forkast idéer etter én uke 😅

    Husk at det å vite hva som er gode innlegg til sosiale medier for din bedrift, tar tid og krever litt testing og justering. Men med disse tipsene, kan du i hvert fall komme i gang 😉

    Fortsatt litt usikker på hvor du skal begynne?

    Ta kontakt om du vil ha en kreativ oppstarts-workshop om produksjon av innhold til sosiale medier 🙌🏼📷✍🏻

Forrige
Forrige

Slik skriver du en caption som får folk til å stoppe opp!

Neste
Neste

Historiefortelling - Et deilig krydder i markedsføringen!