Ta bedre bilder!

Bilder er en viktig del av alle sosiale medier, og de kan bidra til å gjøre innholdet ditt mer engasjerende og ikke minst delbart. Og det beste? Du trenger ikke det dyreste utstyret, bare du har noen grunnleggende triks i ermet!

Her er noen tips til hva du må tenke på:

  1. Bruk god belysning:

    God belysning er viktig for å få et bra resultat. Prøv å fotografere i dagslys eller lek med kunstig belysning, og unngå å fotografere i dårlig belyste områder. Et godt tips å ta med seg, er å aldri ha den sterkeste lyskilden rett bak personer (for eksempel om personen står foran et vindu). Da er det bedre å la fotografen stå med vinduet i ryggen, og la lyset fra vinduet treffe personen det skal tas bilde av.

  2. Tenk på komposisjon:

    Komposisjon er viktig for å gjøre bildene dine mer estetiske. Hovedobjektet trenger ikke alltid å være midt i bildet. Og hva skjer om du tar bildet ovenfra og ned (såkalt fugleperspektiv)? Prøv å bevisst bruke regler for komposisjon som "regelen om tredeler" for å få et balansert bilde. Bruk rutenettet aktivt, for god hjelp her. Usikker hva “reglene om tre deler” er? Få nærmere forklaring i dette innlegget.

  3. Sørg for ren linse:

    Bruk en god linse for å få et skarpt og detaljert bilde. Kanskje er det lurt å ha med en liten klut, eller brillerens, i jobb-sekken?

  4. Få hjelp fra et redigeringsverktøy:

    Bruk redigeringsverktøy for å forbedre bildene dine og tilpasse dem til plattformen de skal publiseres på. Jeg har god erfaring fra disse appene:

    1. Snapseed (gratis): Dette er et gratis redigeringsverktøy som gir deg mulighet til å justere lyset, farge, kontrast, og mer. I tillegg til å legge til filtre på bildene dine. Snapspeed sies å være et av de beste gratis redigeringsverktøyene på markedet, og jeg må si meg enig i det. Enkel i bruk, og har de funksjonene man trenger for å få en viss forbedring på bildene.

    2. Canva (gratis u/ pro): Dette er et enkelt og kreativt verktøy for å designe og redigere bilder. Det gir deg muligheten til å legge til tekst, emojis og symboler, og du kan velge fra et stort utvalg av ferdige maler. (Canva Pro har en kostnad, men du kommer langt med gratisversjonen.)

    3. Adobe Lightroom (ikke gratis): Dette er et populært verktøy for profesjonelle fotografer så vel som amatører. Det gir deg mulighet for å justere lyset, farge, kontrast, og mer. Du har også mulighet til å legge til filtre. Krever noe forhåndskunnskaper, men det finnes mange opplæringsvideoer o.l. på Adobe sitt nettsted.

  5. Tenk på detaljer:

    Kan du ha med detaljer som kan bidra til å gjøre bildet mer interessant? Det kan være små ting i bakgrunnen eller detaljer i hovedmotivet. For eksempel kan man plassere en rose ved siden av en parfyme med roseduft, eller la en ansatt sitte i “sosial-sonen” på jobben med en kaffekopp i hånden. Det er med å gi flere detaljer og mer informasjon, enn om personen eller produktet var det eneste i bildet.

  6. Varier bildene dine:

    Ikke bare ta bilder av produktene dine, men også av arbeidsplassen, teamet og andre relaterte ting. Her kan det være lurt å lage seg faste rutiner, for å få en naturlig variasjon. Hva med onsdags-fjeset (bilde av en ansatt på en onsdag), torsdags-tipset (ny måte å anvende produktet ditt), ukes-starten (hva er det første dere gjør på jobben denne mandagen). Lek, lær og ha det gøy med å variere!

Eksempel på et godt bilde:

Bildet under har god belysning, god komposisjon og detaljer som gjør det mer interessant.

Foto: Svitlana, hentet fra Unsplash.

Eksempel på et dårlig bilde:

Dette bildet er fotografert i dårlig belysning, med dårlig komposisjon og mangler detaljer, noe som gjør bildet kjedelig. I tillegg er produktet ute av fokus, noe som gjør det enda mindre attraktivt.

Så, nå er du kanskje klar til å ta gode bilder, og utfordre din egen kreativitet i sosiale media? Husk å prøve deg frem og å ha det gøy med å ta bilder, det er god læring i å gjøre feil også!

Vil du at jeg kommer på besøk og hjelper dere i gang? Jeg tar gjerne en workshop på hvordan du og dine ansatte kan ta bedre bilder til bruk i markedsføringen.

Ta kontakt da vel!

Forrige
Forrige

Fototips - Regelen om “tre deler”